آبکاری طلا چیست؟

نویسنده: هماتیت گلد
1400/11/16 18:23

همه چیز در مورد آبکاری طلا

احتمالاً تا به حال لفظ آبکاری را بسیار شنیده‌اید به‌خصوص در بازار زرگر‌ها! غالباً طلافروش‌ها به محض اینکه مدل طلا را بپسندید این پیشنهاد را به شما می‌دهند که می‌توانید رنگ آن را عوض کنید! باید بگوییم که در کارگاه‌های طلا سازی می‌توان به سرعت با آبکاری طلا رنگ آن قطعه طلا را عوض کرد، بدون آنکه وقت‌گیر و هزینه‌بر باشد.

آبکاری یا پوشش کاری (Electroplating) یا روکش کردن (Plating) به فرایندی می‌گویند که به وسیله‌ی ایجاد جریان الکتریکی صورت می‌گیرد از همین رو به آن آبکاری الکتریکی یا الکترولیتی نیز می‌گویند.

روش آبکاری الکتریکی به این صورت است که در محلول، یون‌های مثبت یا کاتیون آن فلز روکش را به صورت یک لایه روی جسم مورد نظر اضافه می‌کنند.
این کار علاوه بر این‌که باعث افزایش مقاومت جسم در برابر سایش، خوردگی، زنگ زدن، اکسید شدن و خط و خش می‌شود، موجب شفافیت، درخشندگی و چشمنوازی اجسام به‌خصوص زیورآلات و وسایل تزیینی نیز می‌شود.

طبیعتاً برای این منظور از فلزات براق و ارزشمندی مانند طلا، نقره و رودیم به‌عنوان روکشی برای فلزات کم ارزش و کدر مانند مس، نیکل و برنج استفاده می‌کنند.

پوشاندن یک جسم بایک لایه نازک از یک فلز با کمک یک سلول الکترولیتی آبکاری نامیده می‌شود. جسمی که روکش فلزی روی آن ایجاد می‌شود باید رسانای جریان برق باشد.
الکترولیت مورد استفاده برای آبکاری باید دارای یونهای آنفلزی باشد که قرار است لایه نازکی از آن روی جسم قرار بگیرند.

آبکاری طلا چیست؟

حال که با مفهوم آبکاری آشنا شدید نوبت آن رسیده است که برویم سر وقت آبکاری طلا! آبکاری طلا یعنی آب طلا یا روکش طلا کردن فلزات مختلف.

از فلز طلا به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارا است علاوه بر استفاده‌ی زینتی، در بسیاری از صنایع دیگر استفاده می‌کنند و حتی می‌توان گفت در برخی صنایع وجودش ضروری و غیر قابل جایگزینی است، مانند وجود آب برای ادامه‌ی حیات!

آبکاری طلا نیز به همین صورت است یعنی در بسیاری از صنایع، الزاماً برخی از قطعات را با طلا آبکاری می‌کنند؛ یا در صنعت طلا و جواهر سازی چون نمی‌توانند به دلیل نرمی طلا از طلای ۲۴ عیار استفاده کنند، مصنوعات طلا را با طلای ۱۸ عیار می‌سازند و فقط برای براق و درخشان شدن طلاجات، آن‌ها را با طلای ۲۴ عیار یا طلای خالص روکش می‌کنند؛ که برای این کار از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

چه فلزاتی را می‌توان آبکاری طلا کرد؟

اگر بخواهیم مختصر و مفید و بدون حاشیه به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم: همه‌ی فلزات را می‌توان آبکاری کرد؛ اما در این میان باید حواسمان به نقره باشد، چرا که در هنگام آبکاری نقرجات با طلا، شاهد کدر و مات شدن آن هستیم.

نقره و طلا دو عنصری هستند که به شدت دوست دارند با هم ترکیب شوند، از همین رو وقتی که نقرجات خود را روکش طلا می‌کنیم، کدر و مات می‌شود.

اما یک راه حل خوب و ویژه وجود دارد و آن هم این است که آبکاری نقرجات را در دو مرحله انجام دهیم.
به این صورت که در ابتدا نقرجات خود را با مس آب کاری کنیم و سپس روی آن را با طلا پوشش دهیم در این صورت نقرجات ما همچون طلا درخشنده و براق می‌شوند و دیگر خبری از مات و کدر بودن روی نقره های خود نمی‌بینیم.

 آبکاری طلا سیانیدی (آبکاری طلا تزیینی)

این روش آبکاری طلا دقیقا همان روشی است که در کارگاه‌های طلاسازی نیز از آن استفاده می‌کنند و جلای خاصی به طلاهای ما می دهند،

همچنین می‌توان گفت آبکاری طلا سیانیدی یا به زبان عامیانه آبکاری طلا تزیینی یکی از رایج‌ترین روش آبکاری طلا است که علاوه بر استفاده از آن در صنعت طلا و جواهر و ساعت سازی، برای آبکاری قاب عکس، شیرآلات، لوسترها و دیگر وسایل تزیینی کاربرد دارد که فقط تنها تفاوت آبکاری آن‌ها با آبکاری زیورآلات در میزان ضخامتشان است.

ضخامت پوشش آبکاری وسایل تزیینی بین ۰.۵ تا ۳ میکرون و برای زیورآلات چیزی در حدود ۰.۷۵ تا ۲.۵ است، دلیل دیگری که این نوع آبکاری را بسیار پرطرفدار کرده است رنگ‌بندی متنوع آن هست،
این رنگ‌ها شامل زرد، سبز، سفید، رزگُلد، شامپاین، صورتی و قرمز می‌باشد.

همچنین گاهی اوقات برای بیشتر کردن جلوه‌ی این نوع آبکاری، قطعاتی که جنسشان از طلا نیست ( مانند شیرآلات ) را روکش نیکل براق کرده و سپس آن را آبکاری می‌کنند این کار زیبایی و نمای چشم نوازی به آبکاری طلا می‌دهد.

آماده سازی قطعات برای آبکاری به شرح ذیل می باشد :

بدست آوردن یک سطح فلزی مناسب نخستین عملی است که با دقت باید صورت گیرد زیرا چسبندگی خوب زمانی به وجود می‌آید که فلز پایه سطحی کاملا تمیز و مناسب داشته باشد.

بدین علت تمام لایه‌ها و یا قشرهای مزاحم دیگر از جمله کثافات، لکه‌های روغنی، لایه‌های اکسید،رسوبات کالامین که روی آهن در درجه‌های بالا ایجاد می‌شوند را از بین برد. عملیات آماده سازی عبارتند از:

- سمباده‌کاری و صیقل‌کاری:

سطوح ناصاف رابه سطوح صاف و یکنواخت تبدیل می‌کنند.

- چربی‌زدایی:

چربی‌های روی سطح فلزات را می‌توان توسط عمل انحلال، پراکندگی، امولسیون، صابونی کردن و یابه روش تبادل بار از بین برد.

- پرداخت:

انحلال شیمیایی قشرهای حاصل از خوردگی روی سطح فلزات را پرداخت کردن می‌نامند که اساساً به کمک اسیدهای رقیق و در بعضی موارد توسط بازها انجام می‌گیرد.

- آبکشی، خنثی‌سازی،آبکشی اسیدی، خشک کردن:

خنثی‌سازی برای از بین بردن مقدار کم اسید یا مواد قلیایی که در خلل و فرج قطعه باقی می‌مانند و همچنین آبکشی اسیدی برای جلوگیری از امکان تشکیل قشر اکسید نازک غیرقابل رؤیت که موجب عدم چسبندگی لایه الکترولیتی می‌شود.

ما در هماتیت گلد که به عنوان اولین پلتفرم فروش اقساطی طلا در ایران از سال 1398 فعالیت داریم میتوانیم سفارشات طلای شما را با رنگ و تنوع محصولاتی که داریم به دستتان برسانیم.

همچنین میتوانید طرح های خرید اقساطی طلا را در سایت یا اینستاگرام هماتیت گلد مشاهده کرده و با تماس با کارشناسان ما نسبت به شرایطی که دارید بهترین راهنمایی را برای خرید اقساطی طلا برای شما شرح دهند.

 

آبکاری طلا بیشتر در طلا فروشی ها کاربرد دارد. احتمالاً تا به حال لفظ آبکاری را بسیار شنیده‌اید. با آبکاری می توان رنگ طلا را تغییر داد و....

 

احتمالاً تا به حال لفظ آبکاری را شنیده‌اید مخصوصا در بازار زرگر‌ها. معمولا طلا فروشان به محض اینکه مدل طلا یتان را بپسندید، این پیشنهاد را می‌دهند که می‌توانید رنگ طلایتان را عوض کنید! باید بگوییم که در کارگاه‌های طلا سازی می‌توان به سرعت رنگ آن قطعه طلا را با آبکاری طلا عوض کرد.





ارسال نظرات





برای ثبت نظر می بایست وارد شوید


نظرات